
Giv vanetænkningen en lige højre!
Giv vanetænkningen en lige højre for at opnå nye resultater. Gør du det samme som altid, vil du sikkert opnå det samme.
Hvis dine kunder skal lægge nogle af deres hårdt tjente skillinger hos dig, skal du overbevise dem om, at det gavner dem. At de får noget ud af at købe dit produkt. Mere end det koster dem. De er ligeglade med, at du kun drikker økologisk te og at din kat hedder Pjevs.
Når dine kunder læser om dit produkt (som de skal betale dig penge for), vil de vide, hvad de får ud af at give dig penge. Dit udbytte kender vi fra prisskiltet.
Sådan har du det sikkert også selv, når du skal have dankortet frem. Du overvejer. Derfor gør selfietekster ikke ret meget godt for dig.
Tag dit seneste nyhedsbrev eller din hjemmeside under kærlig behandling. Hvor mange gange skriver du varianter af “jeg/min” og “du/din”. Sæt gerne streger. Grøn for “du/dig/din/jeres” og rød for jeg/mig/min/vores.
Hvordan var fordelingen?
Grøn vs Rød?
Hvis du havde overvægt af “jeg/mig/min/mine”, hvor imødekommende er det over for din kunde og dennes behov for at få løst sine udfordringer?
(Det er, hvad de kalder et “trick question” i det store udland!)
Var det selfietekster?
Nu er det ikke forbudt at skrive om sig selv. Fortæl gerne, at du er god til X. Du skal bare koble det sammen med, hvordan det forbedrer din kundes liv.
Vejen til din kundes penge bliver meget kortere, når din kunde kan se sit udbytte ved at bruge sine penge hos dig.
Hvor tit går du aktivt ud og bruger penge på noget, som du ikke får udbytte ud af?
Når du skriver en tekst til dine kunder/læsere, så fokusér på det, som de egentlig ønsker.
Nødhjælp = Jeg føler, at jeg gør en god gerning/selvværd/jeg er et godt menneske/Jeg dulmer min dårlige samvittighed.
Den nyeste iPhone = Jeg er cool/jeg føler mig sej/de andre bliver misundelige på mig
Fitness = Jeg bliver stærkere og taber mig/øget selvtillid og selvværd/mindre selvhad
Bjørn står for min markedsføring = Jeg får flere kunder og tjener flere penge
Der er altså stor forskel på, hvad du sælger og hvad din kunde køber.
God fornøjelse
Giv vanetænkningen en lige højre for at opnå nye resultater. Gør du det samme som altid, vil du sikkert opnå det samme.
Læs her, hvorfor det ikke er godt at lege den usynlige mand/dame, når du er jobsøgende.
Kill your darlings. Slagt dine hellige køer. Hvorfor? Det kan du læse mere om i dette indlæg.
Selvgjort er velgjort! Eller er det? Læs her, hvorfor du ofte kan få et bedre liv ved at overlade nogle opgaver til andre. F.eks. hvis du skal have en hjerteoperation.
Sørg for, at din tekst handler om din modtager frem for dig. Mindre jeg, jeg jeg, mere du, dig, din, I jeres. Læs her, hvorfor det er en god ide.
Hvordan sproglige forudsætninger kan hjælpe dig med at opnå det, som du vil? Det kan du læse her. Hvilke resultater vil du gerne forbedre?